Heeft technologie het gameslandschap zoveel veranderd als we zelf denken?

Gedurende de voorbije jaren heeft de technologie ontelbaar veel veranderingen met zich meegebracht. Niet alleen op vlak van technologische snufjes, sociale media consumptie maar ook vrijetijdsbesteding. Of het nu gaat over het lezen van een boek, het luisteren naar muziek of televisie kijken, de manier waarop we ontspannen is enorm veranderd. De meeste ontwikkelingen kwamen ongetwijfeld voor in het gaming landschap. We gingen van bordspellen naar online bordspellen, naar online videogames en zelfs VR spellen. Toch blijven we nog altijd op veel momenten samenkomen om in het echte leven te spelen. Is het gaming landschap echt zoveel veranderd door technologie als we zelf denken?

Van Egypte tot de hele wereld

Als je dacht dat games moderne ontwikkelingen waren, think again! De eersten bordspellen zijn namelijk zo’n 5500 jaar geleden teruggevonden in de graven van de Egyptische farao’s. Het was 2000 jaar later dat de eerste dobbelstenen ontdekt werden. Hoewel het schaken al in de zesde eeuw voor Christus opkwam in China, vond het pas in de middeleeuwen haar weg naar Europa. De meer moderne spellen zoals Zeeslag en Monopoly kwamen op in de 20ste eeuw, en steeds meer en meer spellen werden ontwikkeld. Een van de meest recente bordspellen is Dungeons & Dragons (D&D). De eerste versie van dit geliefd rollenspel kwam op de markt in 1974 en de meest recente versie werd gelanceerd in 2014. Het spel wordt gespeeld met een groep tussen drie en zes spelers. Als speler kan je een personage creëren en elk personage heeft een unieke achtergrond en skillset.

Technologie en games gaan hand in hand

Hoewel er tijdens de 21ste eeuw nog steeds nieuwe bordspellen ontstonden, kwamen de traditionele spellen onder vuur te liggen door de opkomst van technologie. Het eerste technologisch spel was Tennis For Two en dat was enorm populair in de jaren ’50. Omdat dit zo een succes was, volgenden de games vanaf dan elkaar in razendsnel tempo op. Zo kwamen Pong, de eerste GameBoy en Super Mario op de markt. De populariteit steeg enorm door grote bedrijven zoals Nintendo en Sony die hun eerste consoles op de markt brachten. Het was ook de periode waarin de eerste multspeler spelletjes gelanceerd werden. Nintendo, Sony en de mogelijkheid om met meerdere personen te kunnen spelen waren dé redenen waarom de vernieuwing van de bestaande consoles en het ontwikkelen van volledig nieuwe spelen een echte competitie werd tussen meerdere bedrijven. Er werd ook meer ingespeeld op online gaming en mobiele games omwille van de vernieuwde telefoons. Zo onstond er een echte online gaming cultuur.

Deze online gaming cultuur begon de traditionele spelletjes.. Hoewel in de begindagen van de game-industrie mensen dus nog samen kwamen om bordspellen en kaartspelen te spelen in hun eigen woonkamer, waren de spelers vanaf dan in staat om de games online te spelen en konden ze het opnemen tegen andere mensen in games zoals Hartenjagen, het 21 kaartenspel en Manillen. De industrie bleef zich heruitvinden. Niet alleen door het aanbieden van online games, maar ook door het aanbieden van educatieve inhoud en een aantal interessante feiten van de geschiedenis van de games, zoals het feit dat de eerste vorm van Blackjack dateert uit de roman Don Quijote van de Spaanse schrijver Miguel Cervantes. De gaming industrie begon ook casino games zoals Poker en Roulette te moderniseren waardoor men het echte casino gevoel overbracht naar de online wereld. Zo werden live casino spellen en het gebruik van echte dealers in online games geïntroduceerd.

Wat brengt de toekomst op vlak van games?

De technologie is zich nog altijd aan het ontwikkelen en onlangs kwamen VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality) op de markt waardoor het echtheidsgevoel in games nog meer steeg. Op dit moment wordt het concept van ‘het streamen van games’ onder de loep genomen waarbij je games kan streamen via de cloud. Wordt dit de volgende grote ontwikkeling in de gaming industrie?

Verdwijnen bordspellen voorgoed?

Van schaken tot Virtual Reality. Hoewel het dus lijkt alsof de technologie het gaming landschap voorgoed verandert heeft, blijven we soms nog spelletjesavonden organiseren en traditionele bordspellen spelen. Op dit moment bestaan online games en traditionele games naast elkaar. De vraag blijft of dit nog lang het geval zal zijn.

Door